مهمتر از طلای سیاه!

مهمتر از طلای سیاه!
محمد رضا صالحان
عضو هیات مدیره گروه توسعه اقتصادی گهر

جامعه جهانی در سالهای اخیر شاهد تحول و پیشرفت شگرفی در صنعت طیورو ماکیان بوده واین صنعت با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده است. در این راستا کشورهای مختلف با اصلاح ساختار صنعت طیور خود و به‌روز نمودن تکنولوژی‌های موجود ،در این بخش توانسته‌اند صنعتی کارا و اثربخش ایجاد نمایند .
از اینرو کارشناسان براین باورند ،یکی از بخش‌ های غذایی که تولید هر چه بیشتر در آن می تواند ضمن از بین بردن وابستگی به خارج ،صادرات و ارزآوری هم برای کشور داشته باشد، صنعت مرغداری است.
بررسی میزان تولید گوشت مرغ کشورهای بزرگ نشان می‌ دهد که این کشورها به دلیل اهمیت این ماده غذایی تقریبا به اندازه مصرف‌ شان تولید دارند و کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارند.بررسی آمار نشان می دهد در حال حاضر برزیل با صادرات ۳٫۸ میلیون تن، ایالات متحده با صادرات ۳٫۶ میلیون تن، چین با صادرات ۳٫۲ میلیون تن، اتحادیه اروپا با صادرات ۱٫۱ میلیون تن بزرگ ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ در جهان است.
در ایران نیز پرورش طیور در طی نیم‌قرن اخیر تحول عظیمی را گذرانده و تبدیل به صنعتی شده است که همراه با صنایع جانبی و زیرمجموعه‌های آن، اکنون گسترده‌ترین فعالیت اقتصادی کشور را دارا می‌باشد.بررسی‌های کارشناسان این صنعت بر این نکته اشاره دارند که سرمایه‌گذاری‌های کلان بخش دولتی و خصوصی باعث شده‌اند تا امروز صنعت مرغداری کشور یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به‌حساب آید که پس از صنعت نفت بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را دارا می‌باشد.
در حال حاضر سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم آن را با برنامه ریزی های لازم تا ۳ میلیون تن افزایش دهیم.
براساس نتایج سرشماری از مرغدار‌ی‌های پرورش مرغ گوشتی در تابستان سال ١٣٩٧، تعداد ٢٠٥٢٠ مرغداری پرورش مرغ گوشتی در سطح کشور وجود داشته است که از این تعداد، ١٥٣٢٢ واحد فعال و بقیه (٥١٩٨ واحد) غیر فعال بوده است.
بر اساس همین امار تعداد کارکنان شاغل در مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی در سال ١٣٩٦، ٥٨٣٣٠ نفر بوده است .
از اینرو نرخ بالای اشتغال در مرغداری‌های گوشتی، مرغداری‌های مادر و اجداد، واحدهای جوجه‌کشی، کارخانه‌های خوراک و مکمل‌سازی، کشتارگاه‌ها، تولید تجهیزات مربوطه، حمل‌ونقل و…که با این فعالیت درگیر هستند، از یکسو و اقبال عمومی ‌به مصرف گوشت مرغ از سوی دیگر، تولید گوشت مرغ را در کشور به محصولی استراتژیک وکالای اساسی تبدیل کرده است.
به طور کلی عوامل متعددی سبب شده است که در چند دهه اخیر صنعت پرورش جوجه گوشتی با هدف تولید گوشت مرغ در سطح جهان توسعه چشمگیری یابد که از آن جمله می‌توان به تولید محصول با ضریب تبدیل پایین (در مقایسه با سایر منابع پروتئین حیوانی)، صرفه‌جویی در جایگاه و زمین مورد استفاده، سرمایه‌گذاری کمتر و امکان برگشت سریع سرمایه، قیمت مناسب و بهداشتی بودن این محصول در مقایسه با سایر منابع پروتئین دامی ‌اشاره کرد.
این در حالی است که پرورش جوجه گوشتی و تولید گوشت مرغ یکی از ارکان اصلی تامین مواد غذایی و امنیت غذایی برای جامعه به شمار می آید. از اینرو شاهدیم طی سال‌های اخیر کشور ما در زمره ده کشور پیشرو در تولید گوشت مرغ در جهان قرار گرفته است؛ هرچند این فعالیت تولیدی به دلایل مختلفی از جمله، کوچک و قدیمی بودن برخی واحدهای تولیدی، فقدان دانش تخصصی در برخی موارد، نبود برنامه‌ریزی‌های جامع و یکپارچه،ضعف تکنولوژی در بعضی از واحدها و…. در مقایسه با کشورهای پیشرفته بهره‌وری پایین‌تری دارد.
شواهد نشان می دهد ،در ساختار فعلی تولید گوشت مرغ در کشور، مرغداری‌ها به‌دلیل کمبود نقدینگی برای تامین نهاده‌ها دچار مشکلاتی هستند. مرغداران علاوه بر معضلاتی نظیر بروز بیماری‌ها و تنگناهای مختلف ناشی ازعوامل تولید ، همواره با نوسانات شدید قیمتی بازار روبه‌رو بوده‌اند و از این رو ریسک بالایی را تحمل می‌کنند. علاوه بر این، فروش و عرضه محصول در یک فرجه زمانی کوتاه و نبود ثبات قیمتی در بازار نیز آنها را بیش از پیش آسیب‌پذیر می‌کند.
این در حالی است که چنانچه واحدهای تولیدی موجود با تمام ظرفیت خودکار کنند، نه‌تنها شاهد خودکفایی کامل در گوشت مرغ خواهیم بود، بلکه امکان صادرات حجم قابل‌توجهی از این محصول نیز فراهم می‌شود.
از اینروست که شاهدیم دکتر آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح فارم نخست شرکت گهر ماکیان ،ایجاد زنجیره ارزش در صنعت مرغداری برای خوداتکایی و ورود موفق به بازار جهانی را بسیار حائز اهمیت توصیف می کنند.

به گفته ایشان در کشور سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی نیاز داریم که خوشبختانه با توجه به سیاست‌های تعیین شده برای تولید با هدف صادرات، این امکان برای مجموعه گهر ماکیان ایرانیان وجود دارد تا توسعه در تولید را رقم بزند.
بدون تردید تحقق این امر به پارمترهای متعددی وابستگی دارد اما به نظر می رسد با مدرن سازی ، افزایش ضریب نفوذ شرکتهای دانش‌بنیان در صنعت مرغداری ونیز استفاده از تکنولوژی روز دنیا می‌توان به این هدف رسید .
در این راستا گروه توسعه اقتصادی گهر تلاش می کند تا با سرمایه گذاری های لازم و استفاده از فناوری و دانش روز در سه فارم پیشرفته مجموعه گهر ماکیان ایرانیان ،ضمن تامین نیاز کشور ، کمک به امنیت غذایی و تحقق اهداف دولت در توسعه صنعت مرغداری ، رکورد تولید جوجه با کیفیت درایران را ثبت کند و از این طریق گامی مهم در جهت خودکفایی بردارد .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *