اتاق بازرگانی توسعه گرا نیاز امروزاقتصاد ملی

اتاق بازرگانی توسعه گرا نیاز امروزاقتصاد ملی

احمد سلحشور
عضو هیات مدیره کانون کارفرمایان خراسان رضوی


بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند اتاق‌های بازرگانی در ایران باید در آینده کسب‌وکارهای کشور ، بهبود تولید و اشتغال نقش کلیدی ایفا کرده و از اکنون اصلاحات ساختاری را در بدنه اتاق آغاز و باهدف حمایت از اعضا و توسعه کسب‌وکارها به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط طرح‌های کاربردی و مؤثر را اجرا کنند.به عبارت دیگر شرايط اقتصادي جامعه و لزوم مشاركت عواملي غير از دولت جهت حل مسايل و مشكلات مرتبط با اين تغييرات، ضرورت گسترش مشارکتهای اجتماعی درحوزه اقتصاد را ملموس‌تر ساخته است.
به عبارت دیگر از آنجا كه در شرايط فعلي، حل و فصل مسايل و موانع به‌‌ صورت انفرادي و انتزاعي امكان‌پذير نیست، نياز به خرد جمعي و مشاركت اجتماعی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود ؛ به اين ترتيب است كه گسترش فعالیتها و اقدامات تشكل‌هاي تخصصی و در راس آنها اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی ضرورتی دو چندان مي‌يابد.
واقعیت این است که پارلمان بخش خصوصی به‌عنوان یکی از عوامل مهم توسعه به مانند پل ارتباطي میان نهادهاي تصميم گير دولتي و تشکلهای بخش خصوصی عمل کرده و اين پيوند انتقال تجربه مديران بخش خصوصي را در سطوح مختلف جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری مهیا می سازد .
همگان نیک می دانند که دوره آتی برای اقتصاد ایران بسیار حساس است و اقتصاد ایران باید به سمت رونق حرکت کند.در این راستا نگاهی به نظرات بیان شده از سوی مسئولان ، کارشناسان و برنامه ریزان کشور حاکی از حساسیت ها و اهمیت حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی و لزوم فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی کشور با محوریت بخش‌خصوصی ،گسترش تجارت ، بسط فرهنگ کارآفرینی ، ایجاد فضای امن برای بخش‌خصوصی، تشویق بخش‌خصوصی برای ایفای نقش هرچه بیشتر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، ارتقای تولید ملی ،افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای داخلی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و به عبارتی دیگر تبیین و ترویج اقتصاد رقابتی را برعهده دارند.لذا هر قدر این تشکل ها توانمندتر باشند، اثرگذاری آنها بیشتر خواهد بود.
درحال حاضر و پس از پشت سرگذاشتن دوره‌های مختلف، اتاق به موقعیت خطیری رسیده و وظیفه سکان داران آینده آن این است که در شرایط فعلی با تدوین برنامه‌های مناسب و البته استفاده از چهره های نخبه ، مسیر را برای رونق فعالیت‌های تولیدی ،تجاری و بازرگانی هموار سازد .
در این راستا به نظر می رسد ،مهم ترین رسالت اتاق بازرگانی با عنایت به ضرورتهای اقتصاد ملی ، استفاده حداکثری از امکانات و مزیت‌های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات کالاهای ایرانی است و در مرحله بعدی باید با تقویت ارتباطات بین‌المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر صادرات محصولات ساخت داخل را بر عهده دارند مهیا کرده و از این طریق امکان توسعه تولید و گسترش کارآفرینی را فراهم آورد.
برای تحقق این مهم نگارنده به‌عنوان یک عضو کوچک جامعه بزرگ کارآفرینان بر این باور است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با پشتوانه منابع کارشناسی توانمند خود، باید طرحی نو دراندازد. زیرا هر چقدر اتاق‏های بازرگانی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌گرا وظایف و مسئولیت‏هایشان را در توسعه فضای کسب‌وکار و کارآفرینی بهتر انجام دهند، باری از دوش دولت‏ها برداشته خواهد شد.
لذا به نظر می رسد پارلمان بخش خصوصی، باید به دنبال شناسایی و احصای چالش‌های فضای تولیدی و رفع موانع از طریق اصلاح فرآیندهای حاکمیتی و قوانین و مقررات و رویه‌ها، نهایتا هماهنگ ‌کننده فرآیند «تولید تا تجارت» و روابط تولیدی بین همه بخش‌های اقتصادی باشد.
با عنایت به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارافرینان؛ بدون شک بخش خصوصی و دولت باید در کنار هم به حرکت پیش رو اقتصاد ایران و توسعه کشور کمک کنند. لذا به نظر می رسد بخش خصوصی و بخش دولتی امروز بیش از هر زمان دیگری به الگوی «همدلی» نیاز دارند. از منظر اینجانب آنچه امروز برای اقتصاد ایران به نیازی حیاتی بدل شده، ترویج گفتمان امید است. همه ما باید امیدوار باشیم که اقتصاد کشور به سمت رونق حرکت می کند. برای رسیدن به این مهم همه باید در کنار هم باشیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *