نقش ویتامین D در تغذیه طیور

کلمه ویتامین از واژه یونانی ویتا به معنی «زندگی» است. فونک نام Vitalamine، یعنی آمینی که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی ضرورت دارد، را به موادی که سبب بهبود بیماری بری بری می‌شد و از گروه آمین بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسیاری از ویتامین‌ها از گروه آمین نیستند حرف e از آخر واژه ویتامین حذف و واژهVitamin  مورد پذیرش قرار گرقت. ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد. ویتامین‌ها در فرآیندهای بی‌شماری در بدن موثر هستند. به‌ طور مثال، در تولید هورمون، آنزیم و سلول‌های خونی استفاده می‌شوند. همچنین پوست، ماهیچه‌ها، عصب و سیستم ایمنی ما همگی به ویتامین‌ها وابسته هستند. حتی کمبود ویتامین ها به میران کم نیزمی‌تواند تاثیرات سوئی داشته باشد….

ویتامین – D

طبقه بندي ويتامين ها

ويتامين ها به دو گروه تقسيم بندي مي شوند:

1 – ويتامين هاي محلول در آب : شامل ويتامين هاي B complex ، C و كولين مي باشد كه قابليت ذخيره شدن را ندارند و بايد به ميزان كافي به بدن برسد .

2 – ويتامين هاي محلول در چربي : شامل ويتامين هاي A ، D ، E ، K كه قابليت ذخيره شدن در بدن را دارند و در كبد ذخيره مي شوند .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *