مجلس آینده باید صدای رسایی برای مطالبات مسکوت بخش کشاورزی باشد


سلحشور ؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

مجلس آینده باید صدای رسایی برای مطالبات مسکوت بخش کشاورزی باشد

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: مجلس آینده بایستی صدای رسایی برای مطالبات مسکوت بخش کشاورزی باشد، گذر از کشاورزی سنتی به تجاری و اقتصادی، افزایش میزان بهره‌وری با کشاورزی دانش بنیان، تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها، افزایش ضریب مکانیزاسیون به ویژه در باغ‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌بایست از مهم‌ترین اولویت‌ها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در حوزه کشاورزی باشد.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه اقتصادی گهر ، «احمد سلحشور» در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق بازرگانی اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی از جمله اولویت‌هایی است که نمایندگان باید به آن توجه نمایند. در کنار تولید باید زنجیره تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی در همه حوزه‌ها به ویژه انواع گوشت ایجاد و توسعه یابند تا ارزش افزوده محصول و به تبع آن، درآمد تولیدکنندگان و کشاورزان افزایش یابد. بدون تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی، این بخش به سوددهی لازم نخواهد رسید؛ ضمن آنکه اشتغال مولد و جنبی نیز در این بخش شکل نمی‌گیرد.

 

سلحشور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنفی مردمی کشاورزی برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی باید یکی دیگر از برنامه‌های مجلس آینده در بخش کشاورزی باشد. ناگفته نماند تقویت تشکل‌های صنفی کشاورزی می‌تواند در تنظیم بازار، حذف رانت‌ها و دلالان و نظارت بر بازار اثرگذار باشد.

 

وی یادآور شد: یکی از اولویت‌های مهم، بسترسازی و نظارت دقیق مجلس آینده بر روند تامین کالاهای اساسی کشاورزی و نهاده‌ها و تامین مواد اولیه کارخانه در راستای ایجاد آرامش در بازار است که در همه این موارد، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی آماده همکاری کارشناسانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: انتظارمان از مجلس آینده، الزام دولت‌ها به اجرای قوانین از جمله قانون بهبود محیط کسب و کار و سایر قوانینی است که از فعالیت بخش خصوصی و تعاونی حمایت می‌کند و مانع دخالت‌های بی‌موردی است که در فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی بخش غیردولتی مشهود می‌باشد. آنها باید بر اجرای قوانین نظارت کنند و اگر قانونی اجرا نشد و یا نقض گردید، دولت‌ها را بازخواست و موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند. معتقدیم اگر تولیدکننده داخلی حمایت و تقویت شود، سفره مصرف کننده نیز در امان خواهد بود. کارخانه‌های خوراک دام با صدها مشکل ناشی از تامین نهاده ها و جهش قیمت آن مواجه شده‌اند، مرغداران و دامداران هم با تنگناهای عجیبی روبه‌رو هستند، رفع این مسائل نیازمند ورود مجلس متخصص است.

 

مجلس دوازدهم مانع اخذ تصمیمات اشتباه در حوزه کشاورزی شود

 

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت مهم‌ترین مطالبه بخش کشاورزی از مجلس آینده، بسترسازی برای اثرگذاری این بخش در توسعه اقتصادی پایدار ملی و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های بخش خصوصی برای رونق این بخش استراتژیک است. مجلس آینده باید با هوشیاری و تیزبینی و با استفاده از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان غیردولتی با اتکا به کمیسیون‌های تخصصی همچون کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، مانع اخذ تصمیمات اشتباه در بخش کشاورزی بشود. به نوعی مجلس بایستی یار و همکار پارلمان بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی کشور بر محور بخش مهم کشاورزی باشد.

 

سلحشور ادامه داد:  ورود قدرتمند مجلس آینده در بخش کشاورزی مستلزم وجود کمیسیون کشاورزی متخصص متشکل از اعضای متعهد، متخصص و البته دلسوز  در رشته‌های مختلف این بخش است تا بتوانند با آگاهی کامل از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

 

او یادآور شد: بسیاری از قوانین و مقررات حوزه کشاورزی نیازمند اصلاح هستند، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و کارگروهای رفع موانع تولید این قوانین مخل تولید احصا و پیشنهادات لازم ارائه شده است. فقط کافی است مجلس آینده توجه ویژه ای به این موضوع نموده و پیشنهادات اتاق بازرگانی را بررسی نماید، البته در این خصوص همکاری‌هایی در یک سال گذشته صورت گرفته اما نیازمند توسعه همکاری‌های متقابل و مشترک تخصصی هستیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران آب خاطرنشان کرد: واقعیت این است که برداشت دنباله‌دار آب‌های زیرزمینی و جایگزین نشدن این اضافه برداشت توسط بارش‌های آسمانی، منجر به رخداد کمبود منابع آب در کشور و استان شده است. دشت های خراسان  از جمله دشت‌های بحرانی است و ورود فناوری پمپاژ آب‌های زیرزمینی و گسترش کشت‌های سنتی و غیر اقتصادی در منطقه، موجب اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی شده است  افت شدید سطح ایستایی، نخستین و بارزترین پیامد این رویه بوده است، بنابراین تغییر الگوی کشت متناسب با وضعیت منابع آب بسیار مهم است. با توجه به اینکه ایران کشوری با اقلیم کم آبی است، موضوع آب، کنترل مصرف و مدیریت بهینه آن باید در اولویت مجلس باشد.

 

سلحشور افزود: حمایت از توسعه تولید برای تامین محصولات اساسی با هدف رفع وابستگی به واردات بسیار مهم است و در این راستا، پیاده سازی الگوی کشت مستلزم جامع نگری در همه ابعاد اثرگذار و اثرپذیر است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد:  برخی از عوامل بیرونی، از جمله شرایط سیاسی، نوسانات بازارهای جهانی و تغییرات اقلیمی بر تولید بخش کشاورزی اثرگذارند که باید در تدوین الگوی کشت پیشنهادی، تأثیر آنها نیز مد نظر قرار گیرد که البته در این خصوص مجلس گزارش کارشناسی مشروحی منتشر کرده است.

 

وی با بیان اینکه تامین نهاده‌ یکی از مشکلات اساسی کشاورزان بوده و رفع این دغدغه نیازمند ورود مجلس  و ساماندهی و مدیریت آن است، تصریح کرد: مسائل  جانبی کشاورزی اعم از بسته بندی و محصولات تبدیلی، بیمه کشاورزان، صادرات محصولات، چالش‌های زیست محیطی و مشکلات مربوط به دام و طیور نیز از اولویت‌های رسیدگی مجلس در دوره جدید است. ازطرفی، بهره‌برداری از اراضی منابع طبیعی از دیگر مشکلات کشاورزان است که باید با اصلاح برخی از قوانین ساماندهی شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *