بیش از ۳۰۰۰ نفر تاکنون برای دامدارکارت در خراسان رضوی ثبت نام کرده‌اند

تاریخ انتشار:5 خرداد 1401

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: تا کنون بیش از ۳۰۰۰ دامدار در خراسان رضوی در سامانه سیتا ثبت‌نام کرده‌ که حدود ۲۰۰۰ نفر توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بانک کشاورزی معرفی شده‌ و دامدارکارت خود را دریافت کرده‌اند.

حسین نفتی صبح امروز ۵ خردادماه در نشست خبری توزیع و تخصیص تسهیلات ارز ترجیحی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به دامداران اظهار کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها جهت حمایت از تولیدکننده‌های بخش دام طیور تسهیلاتی تحت عنوان دامدارکارت در نظر گرفته شده است. برای واحدهای سنتی و عشایری اعتبار دامدارکارت با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت ۹ ماهه از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به راه دریافت این تسهیلات افزود: دامداران با معرفی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان از طریق سامانه سیتا ثبت‌نام کرده و با مراجعه به شعب بانک کشاورزی در استان و ارائه کمترین مدارک و تضامین می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای تسهیلات دامداران، چک برگشتی و بدهی معوق آنان را در مدنظر قرار نداده و افزایش سقف ضمانتی را در نظر گرفتیم. به دلیل اینکه تمام فعالان بخش دام و طیور کشور را در حذف ارز ترجیحی حمایت کنیم، برای دامداران و مرغدارانی که در سطح ظرفیت متوسط و بزرگتری قرار دارند، تسهیلاتی با نرخ ۱۰، ۱۲ و ۱۵ درصد در نظر گرفته‌ایم.

حدود ۲۰۰۰ نفر در خراسان رضوی دامدارکارت دریافت کرده‌اند

نفتی تصریح کرد: تا کنون بیش از ۳ تا ۴ هزار دامدار در خراسان رضوی در سامانه سیتا ثبت‌نام کرده‌ که حدود ۲۰۰۰ نفر توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بانک کشاورزی معرفی شده‌ و دامدارکارت خود را دریافت کرده‌اند. حداقل اعتباری که باید در این زمینه استفاده کنیم بر مبنای تعداد راس دام دامداران است. با توجه به اینکه تعداد راس دام خراسان رضوی بالا است، مبلغی که به دامداران خراسان رضوی باید اختصاص یابد قطعا از سایر استان‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در کل کشور ۲۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در این خصوص در نظر گرفته‌اند که در حال حاضر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است. با توجه به سهم قابل توجه تعداد دام خراسان رضوی در کشور، حداقل ۴۰ درصد از این مبلغ باید به خراسان رضوی تخصیص داده شود. میزان مصرف اعتبار به میزان معرفی تعداد دامداران توسط سازمان جهاد کشاورزی بستگی دارد. حداقل ۳۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار را می‌توانیم در خراسان رضوی هزینه کنیم.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان استفاده دامداران از دامدار کارت در سنوات گذشته، خاطرنشان کرد: در دوره گذشته که دامدار کارت را معرفی کردند، ۶هزار میلیارد ریال تخصیص دادند که ۸۰ درصد آن را جذب کردیم.

نفتی ادامه داد: دامداران به وسیله این دامدارکارت از مراکزی که مورد تایید جهاد کشاورزی استان در فروش نهاده‌های دامی قرار دارد، مجاز به استفاده از تسهیلات آن هستند. از لحظه‌ای که کارت آنان شارژ شد، دامداران می‌توانند با مراجعه به مراکز مشخص شده از کارت‌خوان‌های مخصوص این مراکز استفاده کنند؛ چراکه این وجه به طور مستقیم در اختیار دامداران قرار نخواهد گرفت.

وی تاکید: شعب بانک کشاورزی امروز، پنجشنبه ۵ خرداد تا ساعت ۱۸ به صورت کشیک حضور دارند و فردا، جمعه ۶ خرداد نیز به جهت خدمت‌رسانی در حوزه دامدارکارت از ساعت ۸ تا ۱۳ فعالیت خواهند داشت.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: به شعب اعلام کرده‌ایم که برابر بخش‌نامه بانک مرکزی، افرادی می‌توانند ضامن شوند که فقط دارای اعتبارسنجی بانک مرکزی باشند. شعب مجاز به دریافت فیش حقوقی، حکم کارگزینی، ضامن کارمند و گواهی کسر از حقوق نیستند. تمامی شعب در این خصوص کاملا توجیه شده‌اند. در حال حاضر مدیران و معاونان از شعب بانک کشاورزی استان روزانه بازدید میدانی و سرزده دارند.

نفتی بیان کرد: چنانچه دامداران و فعالان بخش دام و طیور در مراجعه به شعب در خصوص دریافت تسهیلات دامدارکارت با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند مستقیما به دفتر مدیر ستادی در مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی به بنده مراجعه کنند تا از طریق میز امداد مدیریت استان در اولین فرصت مشکل آنان پیگیری شود. از آنجا که موانع را حذف کرده‌ایم، مانع و مشکل به خصوصی به وجود نخواهد آمد. حتی در برخی مواقع که دامداران ما با مشکل مواجه بودند، می‌توانند از ضمانت زنجیره‌ای استفاده کنند