از وضعیت تقاضای بازار تا سرنوشت مطلوب مرغ مازاد بر مصرف

تاریخ انتشار:27 اردیبهشت 1401

مدیر شرکت پشتیبانی اموردام خراسان جنوبی بیان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ مازاد بر مصرف مرغداران گوشتی استان خریداری می‌شود.

مهدی روشن، امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی گفت: شرکت پشتیبانی اموردام خراسان جنوبی مرغ مازاد بر مصرف مرغداران گوشتی را  براساس قیمت کمیته استانی و در وزن‌های ۱.۲ تا ۲.۲ کیلوگرم خریداری می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: ابتدا خرید مرغ بین وزن  یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم تعیین شده بود که با تصمیم کمیته استان خرید تا وزن ۲.۲ کیلوگرم تا اطلاع ثانوی مصوب شد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی با بیان اینکه این اقدام با هدف حمایت از از مرغداران و تامین ذخایر راهبردی انجام می‌شود، افزود: مرغداران نگران فروش مرغ مازاد بر مصرف خود نباشند و تا هر زمان که لازم باشد خریداری مرغ مازاد ادامه می‌یابد و خرید مرغ مازاد از دو کشتارگاه طیور بیرجند و یک کشتارگاه قاین انجام می‌شود.

براساس گزارشات و بررسی‌ها، قیمت گوشت مرغ کشتار روز در شهرستان بیرجند به قیمت مصوب ۵۵ هزار تومان رسید. در مغازه‌ها مرغ به اندازه کافی وجود دارد، اما خرید رونق خوبی ندارد.

موضوعی که به نفع تولید نیست

جواد اشرفی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به اینکه بخشی از قیمت مرغ و تخم مرغ تابع عرضه و تقاضا است که می‌تواند روند کاهشی داشته باشد، اما باید بدانیم کم شدن تقاضا باعث کاهش غیرمتعارف قیمت شده و این موضوع به صرفه تولید نیست.

وی با بیان اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر روغن موجود است، تصریح کرد: مباشرین بخش اعظمی از سهمیه روغنی از کارخانه‌های خراسان رضوی و کرمان تأمین شده بود ، در سطح خرده فروشی‌ها توزیع می‌کنند.

اشرفی یادآور شد: اگر وقفه‌ای در توزیع روغن ایجاد شده به دلیل تاخیر در حمل از کارخانه‌های تأمین کننده بوده است